Het projectteam van Stoereloer bestaat uit kleine zelfstandig ondernemers met een atelier/werkplaats in de Oude Ambachtsschool. Zij bieden ook cultuur educatieve programma’s voor het onderwijs en musea en constateren dat in de dagelijkse praktijk kinderen vooral moeten luisteren en kijken naar ambachten en cultureel erfgoed.

Stoereloer is het paradijs voor de doeners!

Doelstellingen

  • Het bieden van een laagdrempelige creatieve projectweek in de zomervakantie voor kinderen van 6 tot en met 13 jaar, met speciale aandacht voor kinderen die opgroeien in een achterstand situatie.
  • Het op duurzame wijze levend houden van ambachten.
  • Het doorgeven van kennis en artistieke vaardigheden rondom ambachten van oud op jong.
  • Het verbinden van kinderen en ouderen, vrijwilligers, scholen, organisaties in de wijk en erfgoedinstellingen.

Drijfveer

In deze wegwerpmaatschappij vinden wij ambachtslieden en kunstenaars het belangrijk dat kinderen oude verworven ambachten leren herkennen en uitoefenen. Want het ontbeert kinderen veelal aan kennis over maakprocessen van alledaagse voorwerpen. Alles ligt kant-en-klaar in de winkel. Aan dat eindproduct is niet af te lezen hoeveel tijd, energie en kennis je nodig hebt om een dergelijk product te maken. Deze processen zijn weggestopt in fabrieken, die onder druk van de huidige wegwerpmaatschappij zo goedkoop en snel mogelijk produceren. Met je eigen energie, creativiteit en doorzettingsvermogen smeed je hoefnagels of een zilveren bedeltje, schep je papier, bind je het boek, timmer je de houtverbindingen van een krukje, vlecht je een mand. Door het met je eigen handen te doen ervaar je het materiaal, de techniek en de duur om zelf iets te maken. Iets van jezelf wordt als het ware onderdeel van het eindresultaat. Dit bewerkstelligt dan ook een emotionele binding en gevoel van waarde, je bent verdrietig als het kwijt raakt en je wilt het maken als het stuk gaat.

 

De ambachtslieden van Stoereloer leggen de magische processen achter het ambacht bloot met als doel de waardering ten opzichte van het ambacht en gebruiksvoorwerpen duurzaam te vergroten. Zoveel als mogelijk wordt er gebruik gemaakt van gerecyclede materialen zoals oude lappen voor het weven, oud papier voor het zelf maken van papier, pallets voor het maken van meubeltjes of een fotolijstje. Zo laten we creatieve toepassingen zien, waarbij afval ineens bruikbare grondstoffen zijn voor het maken van mooie objecten. Kinderen krijgen zo meer oog voor kwaliteit, vakmanschap, milieu.